Smørås IL 2019-03-25 13:41:28

Rekrutteringsplan Smørås IL

FORMÅLET MED REKRUTTERINGSPLANEN

Denne planen er utarbeidet for å dokumentere og skape kontinuitet i hvordan Smørås IL rekrutterer spillere og foreldre til spill og verv i klubben. Planen tar også sikte på å legge føringer for mottakelse av spillere og foreldre, og hvordan disse skal følges opp gjennom sitt første halvannet år i klubben.

ANSVARSFORHOLD

I Smørås IL er det daglig leder som har rollen som rekrutteringsansvarlig. Det er trenerveilleder i samarbeid med daglig leder som har ansvaret for å formidle invitasjoner, gjennomføre oppstartsdagen, rekruttere foreldre til roller som trenere/lagsansvarlig m.m.

REKRUTTERINGSOMRÅDER

Smørås IL søker å rekruttere spillere fra klubbens nærområder. Invitasjoner sendes til førskolebarna i barnehager i vårt nærområde. Dette er en invitasjon til en tidlig oppstartsdag i juni, som etterfølges av 3 treninger og invitasjon til Tine Fotballskole. Vi sender også med barna informasjon om oppstartdag i august. 

Vi sender invitasjoner til følgende barnehager:

  • Eventyrdalen Barnehage
  • Espira Solknatten Barnehage
  • Nesttun Indremisjons Barnehage
  • Skjoldtun Barnehage
  • Fanatunet Barnehage
  • Vappus Øvsttun Barnehage
  • Montessoribarnehagen Knerten
  • Apeltun Barnehage

Oppstartsdagen i august gjennomføres i forbindelse med skolestart. Invitasjoner sendes ut som ranselpost og gjennom oppslag på følgende skoler:

  • Smørås skole
  • Apeltun skole

REKRUTTERINGSPROSESSEN

Rekrutteringsprosessen består av flere faser, som beskrives i det følgende.

PLANLEGGINGSFASE

  • Rekruttering – Rekrutteringsansvarligtar kontakt med skoler og barnehager og avklarer om klubben kan levere inn invitasjoner til distribusjon blant førskolebarn/1. klassinger og etterspør antall barn. Dette skal gjøres innen 10. mai.
  • Trenerveileder fastsetter datoer for oppstartsdagene (juni og august) i samråd med daglig leder. Daglig leder oppdaterer oppstartsdag-invitasjonene basert på egen mal, og skriver ut det antall invitasjoner man trenger. 
  • Daglig leder informerer Seniorutvalget om valgte datoer og ber om 4 spillere fra A-lag og/eller juniorlag som kan gjennomføre treningen på oppstartsdagene
  • Utstyrsansvarlig bestiller inn et passende antall 3er baller til utdeling på SFO og barnehager ifbm levering av invitasjoner til oppstartsdager. I tillegg bestilles 3 ballnett med 10 stk 3er baller pr nett, til bruk på oppstartsdag i juni og til utdeling til trenere for lagene på oppstartsdag i august.
  • Daglig leder fastsetter også tidspunkt for foreldremøte senest 2 uker etter oppstartsdag.
  • Trenerveileder deler ut invitasjoner og fotballer til de aktuelle barnehagene uken før oppstartsdag i juni. Invitasjonene publiseres også på www.smoras.no, og på infoskjerm ved klubbhuset på Slåtthaug.
  • Trenerveileder deler ut invitasjoner og fotballer uken før oppstartsdag i august til aktuelle skoler (fotballene deles ut til SFO). Invitasjonene publiseres også på www.smoras.no, og på infoskjerm ved klubbhuset på Slåtthaug.
  • Oppstartsdag juni
    Klubben presenterer de som er tilstede, formålet med oppstartsdagen og hva som skal skje videre. Så deles barna inn i gutte-/jente-lag og trenerne gjennomfører en trening med god aktivitet for alle.
  • Oppstartsdag august
    Klubben presenterer de som er tilstede, formålet med oppstartsdagen og hva som skal skje videre. Så deles barna inn i gutte-/jente-lag og trenerne gjennomfører en trening med god aktivitet for alle. Trenerveileder og daglig leder går rundt og snakker med foreldre og forsøker å verve til trenere og lagsansvarlige.
  • Etter første oppstartsdag i juni avtaler man en trening til påfølgende uke og gir informasjon og påmeldingsinfo til Tine Fotballskole. Vi ønsker førskoleelevene velkommen tilbake til satt oppstartsdag i august.
  • Klubbens trenerveileder vil fungere som hovedtrener for årskullet første halvannet år, for å sikre helhetlig oppfølging og en god oppstart for kullet. 
  • I løpet av de første 2 uker skal foreldrene kalles inn til et møte der klubben stiller med rekrutteringsansvarlig, representanter fra hovedstyret og administrasjonen, og trenerveileder.  

INFORMASJONSFASE

  • Trenerveileder deler ut invitasjoner og fotballer til de aktuelle barnehagene uken før oppstartsdag i juni. Invitasjonene publiseres også på www.smoras.no, og på infoskjerm ved klubbhuset på Slåtthaug.
  • Trenerveileder deler ut invitasjoner og fotballer uken før oppstartsdag i august til aktuelle skoler (fotballene deles ut til SFO). Invitasjonene publiseres også på www.smoras.no, og på infoskjerm ved klubbhuset på Slåtthaug.

GJENNOMFØRINGSFASE

  • Oppstartsdag juni
    Klubben presenterer de som er tilstede, formålet med oppstartsdagen og hva som skal skje videre. Så deles barna inn i gutte-/jente-lag og trenerne gjennomfører en trening med god aktivitet for alle.
  • Oppstartsdag august
    Klubben presenterer de som er tilstede, formålet med oppstartsdagen og hva som skal skje videre. Så deles barna inn i gutte-/jente-lag og trenerne gjennomfører en trening med god aktivitet for alle. Trenerveileder og daglig leder går rundt og snakker med foreldre og forsøker å verve til trenere og lagsansvarlige.

OPPFØLGINGSFASE

  • Etter første oppstartsdag i juni avtaler man en trening til påfølgende uke og gir informasjon og påmeldingsinfo til Tine Fotballskole. Vi ønsker førskoleelevene velkommen tilbake til satt oppstartsdag i august.
  • Klubbens trenerveileder vil fungere som hovedtrener for årskullet første halvannet år, for å sikre helhetlig oppfølging og en god oppstart for kullet. 
  • I løpet av de første 2 uker skal foreldrene kalles inn til et møte der klubben stiller med rekrutteringsansvarlig, representanter fra hovedstyret og administrasjonen, og trenerveileder.  

 REKRUTTERING – REKRUTTERINGSANSVARLIG

Mye av arbeidet for å legge til rette for en god start for de aller yngste vil styres og tilrettelegges av klubbens rekrutteringsansvarlig og trenerveileder.

Rekrutteringsanvarlig skal sørge for informasjon til skoler og barnehager og første trening og informasjonsmøte.

  • Informasjon til barnehager skal sender ut før 17. mai. Oppstart skal skje siste uke i mai.
  • Informasjon til skoler skal deles ut som ranselpost første skoledag. Dette skal skje på Apeltun og Smørås skole.

Rekrutteringsansvarlig skal også:

  • Være ansvarlig for organisering av første treningsdag med nye spillere.
  • Være ansvarlig for oppstartsmøte med nye foreldre.
  • Være ansvarlig for foreldremøte med nye trenere og lagledere. Her skal informasjon om klubben, retningslinjer, politiattester og treningsplaner deles ut og gjennomgås.

Kalender

August
MTOTFLS
2930311234
567891011
12131415161718
19202122232425
2627282930311

Aktiviteter

01.09.2019
Serieturnering J09 / G09

09:00 - 17:00

Slåtthaug